‘Eigenaarschap van het leerproces’ is heel waardevol. Het verhoogt de motivatie en het leerrendement. Het wordt ook wel ‘zelfgereguleerd leren’ of ‘zelf verantwoordelijk leren’ genoemd. Veel leerkrachten zien het als het mooiste ideaal. Het zorgt voor een betere werkhouding (aansluitend op 21st century skills).
Die mooie resultaten worden niet altijd behaald. Sterker nog; soms ervaart men meer negatieve effecten. Ligt dat aan het principe van eigenaarschap van het leerproces? Nee, absoluut niet. Het ligt aan de complexiteit ervan, waardoor het veel scholen niet lukt het op de goede manier vorm te geven / uit te voeren.
Leerlingen kunnen niet zomaar zelf het heft in eigen handen nemen. Ze moeten zich hierin ontwikkelen en hebben daarbij de leerkracht nodig. De leerkracht moet dus weten wat leerlingen nodig hebben om goed met eigenaarschap om te leren gaan (en dat kan per leerling verschillen). Daarnaast moet hij/zij kinderen op een goede manier kunnen aanspreken, motiveren, coachen en de juiste vaardigheden aan kunnen leren.
Ook zal het onderwijs anders vormgegeven moeten worden. Hiervoor zult u vragen moeten kunnen beantwoorden als: Hoeveel eigenaarschap geef ik leerlingen en op welk vlak? Hoe beheers ik als leerkracht toch voldoende het leerproces? In hoeverre spreek ik kinderen aan op hun eigen verantwoordelijkheid? Waar leg ik de balans tussen instrueren en coachen? Welke gevolgen heeft eigenaarschap van het leerproces voor het lesmateriaal? Hoe wordt het leerproces geregistreerd en welke rol krijgen de leerlingen daarin?
Michel Verdoorn van Lestijd Onderwijsadvies is de specialist op Eigenaarschap van het leren. Hij helpt teams in elk stadium van hun ontwikkelproces. Het kan dus zijn dat u nog in een oriënterende fase zit of dat u al heel ver bent, maar niet voldoende positieve effecten merkt. Met zijn begeleiding bereikt u wel dat eigenaarschap van het leren het leerrendement verhoogt een een betere werkhouding oplevert.
In het E-zine waarop u zich kunt abonneren geven we regelmatig praktische tips passend binnen eigenaarschap van het leren.
Binnenkort komt ook een boek uit over Eigenaarschap van het leren. Als u hiervan op de hoogte wilt blijven stuur dan een mail naar: mverdoorn@lestijd.nl
Na bevestiging van uw e-mailadres ontvangt u het gratis e-boek in uw inbox.
Daarnaast ontvangt u één keer per maand het inspirerende e-zine van Lestijd Onderwijsadvies, met praktische en toepasbare tips om de lestijd of uw werktijd buiten de lestijd beter te benutten.