Hoe kunnen leerkrachten effectief omgaan met verschillen tussen leerlingen? Kortgezegd door in bepaalde situaties te differentiëren en in andere situaties de verschillen tussen leerlingen te benutten. De juiste balans daartussen kan men vinden door kritisch te volgen hoe en hoeveel elk kind leert.
Helaas gaat in Nederland ongeveer 40% van alle leerkrachten nog niet effectief om met verschillen. Enerzijds ontbreekt het die leerkrachten aan de juiste vaardigheden. Anderzijds maakt men verkeerde keuzes, omdat men onvoldoende op de hoogte is van belangrijke conclusies hierover uit wetenschappelijk onderzoek.
Er zijn veel begrippen die te maken hebben met het differentiëren in het onderwijs. In dit artikel worden al deze begrippen verklaard.
In het artikel over differentiëren volgens drie cyclische processen kunt u meer lezen over hoe en door wie het differentiëren vorm gegeven wordt.
Lestijd Onderwijs biedt trainingen en begeleidingstrajecten op dit onderwerp aan. Voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek neemt u contact op met Michel Verdoorn: mverdoorn@lestijd.nl
Na bevestiging van uw e-mailadres ontvangt u het gratis e-boek in uw inbox.
Daarnaast ontvangt u één keer per maand het inspirerende e-zine van Lestijd Onderwijsadvies, met praktische en toepasbare tips om de lestijd of uw werktijd buiten de lestijd beter te benutten.