Instructievormen

 

Met instructievormen bedoelen wij de onderwijskundige principes die invloed hebben op de opbouw van een les. De manier waarop je leerlingen laat leren.

 

Wij zijn van mening dat veel variatie daarin belangrijk is en dat de keuzes afgestemd zouden moeten worden op het soort leerdoel, de lesstof en de leerlingen. Zo kan een directie instructie met veel oefening het meest geschikt zijn bij het aanleren van een spellingsregel bij leerlingen die veel houvast hebben aan het volgen van spellingsregels. Daarentegen kan een vorm van ontdekkend leren het meest geschikt zijn bij een taalles over het effect van dwingende taal. Ook vormen van coöperatief leren kunnen in bepaalde situaties heel nuttig zijn.

 

Ook kunnen mengvormen bewust vormgegeven worden en kunnen instructiemodellen aangepast worden om bijvoorbeeld meer eigenaarschap in te kunnen passen.

 

Om hierin te kunnen variëren en vormgeven zal de leerkracht vaardig moeten zijn in het gebruiken van meerdere instructievormen. Daarnaast heeft hij ook het inzicht nodig in de toepasbaarheid van elke instructievorm.

 

Lestijd Onderwijsadvies is uw beste partner in het aanleren van instructievormen en het vergroten van inzicht om de juiste keuzes te kunnen maken voor het meest effectieve onderwijs.

 

lestijdboek-klein

Ja, stuur mij het gratis e-boek ‘Omgaan met verschillen’ en schrijf mij in voor de e-zine!

Na bevestiging van uw e-mailadres ontvangt u het gratis e-boek in uw inbox.

 

Daarnaast ontvangt u één keer per maand het inspirerende e-zine van Lestijd Onderwijsadvies, met praktische en toepasbare tips om de lestijd of uw werktijd buiten de lestijd beter te benutten.

 

We respecteren uw e-mail privacy. U kunt eenvoudig afmelden. Uw gegevens worden niet doorgegeven aan derden.